Om Miracle A/S

www.miracleas.dk

Solen skinner på den fynske gårdsplads. Der er bindingsværk og ægte landlig idyl med alt hvad den kan trække af fuglefløjt og en liflig duft af nyåbnet hjemmebrygget øl.
Miracles to bagmænd, direktør, Lasse Christensen og IT branchens enfant terrible, administerende direktør, Mogens Nørgaard, fortæller om, hvordan og hvorfor de startede Miracle A/S.
Det er som at være med i en reklame for marmelade fra Den Gamle Fabrik.

De har kendt hinanden siden 7. klasse, og Lasse har altid haft en drøm om at starte sin egen virksomhed.
I år 2000 - hvor alt der indeholdt en computerchip ellers skulle være gået ned - ringede Lasse til Mogens og foreslog at de startede en virksomhed sammen:
Mogens: Da Lasse ringede var jeg ved at hjælpe min ex-kones nye mand med at lave et brændeskur. Det vil sige jeg stod og holdt en meget stor og tyk pæl, mens han gravede. Så da Lasse ringede lagde jeg bare den der pæl fra mig.
Lasse sagde dybest set til mig: "Jeg ved hvordan man skaffer penge og holder bankerne glade. Og du må da have nogle kontakter indenfor IT. Tilsammen må vi da kunne lave et firma?".
Til allersidst i samtalen som varede en times tid, hvor min ex. kones mand så stadig stod og gravede, siger jeg de der nu-kendte ord til Lasse: "Hvis vi laver det her, så synes jeg du skal være administrerende direktør, for du er lidt mere seriøs, mens jeg er mere kendt for at hoppe rundt og lave ballade". Og Lasse svarede: "Hvor er jeg glad for at du selv foreslår det, Nørgaard". Og dér sluttede samtalen.

Lasse: Jeg synes vi havde nået en passende alder og havde begået alle de dumheder man kan gøre her i livet, og havde også fået lidt indsigt i, hvordan man skal drive en virksomhed. Vi snakkede lidt frem og tilbage for at se, hvad kan vi hver i sær kunne levere. Mogens kan jo teknikken. Han havde denne her Premiumgruppe i Oracle gennem lang tid og bygget den op med godt og vel 40 mennesker da de sluttede.
Han havde en masse kontakter - ikke mindst til kunder. Og jeg havde jo siddet som økonomidirektør i Svendborg og taget del i bestyrelsesarbejdet og startet en fabrik i Spanien, så jeg synes også jeg havde nogle ting at bidrage med til det at drive en virksomhed sammen. Faktisk blev vi enige om under denne første samtale, at vi skulle starte en virksomhed.
I Oracle havde Mogens ansvar for en række konferencer som blev afholdt på Lalandia. Hér fik han sneget Lasse med, under påskud af at han var en potentiel kunde, og så gik de to gamle venner ellers igang med at rekruttere medarbejdere til det nye firma:

Lasse: Jeg kan huske at vi holdt konspiratoriske møder om natten med en række udvalgte folk som vi kunne tænke os at ansætte. Det var lidt af en oplevelse at sidde der klokken 3-4 stykker om morgenen og diskutere strategi, og hvordan vi ville være anderledes end andre IT virksomheder.
De folk vi kaldte ind til nattemøder var fagligt dygtige folk, og folk som var dedikeret til at hjælpe kunder. Det er de to ting vi går efter. Folk der gider stå op og lave noget for kunderne og synes det er sjovt at hjælpe kunder, og som selvfølgelig har den faglige indsigt der skal til for at kunne gøre det.

Mogens: Vi gik efter folk der havde det dér drive til, selv at holde sig a jour. Vi har aldrig tænkt i sådan noget med mellemledere og projektledere og HR afdeling og alt muligt andet. Lad os få nogle gutter ind og keep it simple. Sådan kørte jeg Premium Services. Selvom det lyder enkelt så blev der lagt en masse arbejde i at finde ud af, hvordan Miracle skulle organiseres:

Lasse: Vi havde selvfølgelig lavet alle de her flotte strategipapirer og SWOT analyser, budget og kundelister og en ide om, hvordan vi ville drive virksomheden. Det skal man jo dels af hensyn til de medarbejdere man gerne vil ansætte, og dels af hensyn til financieringen. Medarbejderne skal jo have en fornemmelse af at de har tænkt det igennem og ikke bare har drukket af natpotten. Og når man skal ud og have financieret sådan en butik, ja så skal de venlige mennesker der skal låne penge til sådan en virksomhed jo også have en fornemmelse af, at der er vægt bag og folk har tænkt tingene igennem. Mogens: Vi lagde rigtigt gode planer som vi også selv troede på. Planer om lige præcis det, vi aldrig har gjort. Og det vi laver idag, er lige præcis det vi ikke planlagde. Men sådan er det med businessplaner - man bliver klogere...
Garage-pionerer

Ligesom med meget andet i Miracle, var det troværdighed og et godt netværk, der sikrede virksomheden den nødvendige startkapital. I Danske Bank Svendborg, sad en medarbejder der kendte Lasse. Selvom han fik afslag fra øverste myndighed i banken, besluttede han at tage en chance og hjælpe Miracle igang. Det blev en beslutning han næppe har fortrudt. For mens IT markedet generelt var for nedadgående kom Miracle ud af sin første levemåned, med et pænt overskud på 250.000 kroner. Det er da også med en slet skjult stolthed, når Lasse fortæller om, hvordan det hele startede med otte ansatte og hovedkvarter i Mogens' garage:

Lasse: Med otte ansatte og X-antal biler satte vi os aggresivt ned og ventede på opkald fra kunderne. Og der gik ikke lang tid før vi fik et opkald fra et tysk firma - Mobilcom. Det blev vores første kunde. De ville have Mogens ned til et møde, og Mogens gik ud og startede bilen og kørte - formodentlig for stærkt. Jeg tror du var dernede klokken halv fire om morgenen?

Mogens: Ja, det var fantastisk! Jeg var der i hvertfald i god tid, så da mødet startede var jeg så dødtræt at jeg ikke kunne huske, hvad jeg hed. ..
Det var ægte pioneer-ånd der drev - og driver - Miracle. Ingen af de første otte medarbejdere i firmaet lod sig påvirke af de noget besynderlige arbejdsforhold - i hvert fald ikke hvis man skal tro de to nostalgiske direktører, der sidder overfor mig og misser mod solen, mens minderne bliver skyllet ned med kolde øl fra Miracles eget mikrobryggeri:

Mogens: Jeg kan ikke huske hvorfor vi egentlig kom på den tanke at firmaet kunne ligge i min garage, men vi samlede de gutter der skulle arbejde hos os, og så satte vi den istand og byggede en glas-forstue, så det ikke trak så meget. En varm sommerdag, hvor fire af Miracles medarbejdere sad og arbejdede i garagen, fik de uanmeldt besøg af Arbejdstilsynet, og det satte definitivt en stopper for 6½ år i det utraditionelle hovedkvarter:

Mogens: En af gutterne, Michael Möller, havde sat en server derind lige før han gik hjem dagen før, Han havde bare tændt den og var gået og havde lukket døren. Der var 50 grader da de mødte næste morgen, så de åbnede alle døre og vinduer, og satte sig til at arbejde, de der fire nørder. De havde undladt at fodre de tre geder jeg havde gående og henad 12-tiden var gedernes brægen, fordi de var sultne, meget tydelig ifølge vidnerne. Så stiller de her geder sig op af vinduet til garagen og begynder at gnave af malingen, mens de bræger højt ind i rummet. Men gutterne arbejdede videre. Det siger også noget om fokuseringen, de var sgu ligeglade. Det er på dette tidspunkt der kommer uanmeldt besøg fra Arbejdstilsynet. Hvilket er et sammenfald af uheldige omstændigheder.

Lasse: Jeg vil så sige, at lykkeligvis var det i den periode, hvor Arbejdstilsynet var blevet pålagt af deres politiske herrer at fokusere på stress, for det var det der var oppe i tiden. Så de var sådanset ligeglade med indeklima, temperaturer og geder.

Mogens: Ja og glem ikke at der var ledninger trukket i en halv meters højde tværs gennem lokalet, så folk kunne jo have slået sig bevidstløse...
Filosofi

Efter seks og et halvt år, med hovedsæde i Mogens' garage, flyttede Miracle til Borupvang i
Ballerups Silicon Valley. Gennem årene er firmaet vokset støt og roligt med cirka ti nye medarbejdere om året, og har efterhånden slået sig fast som en virksomhed med et helt specielt
image. Det er ikke mindst Mogens' engagement i den offentlige debat, anderledes konferencer og et unikt netværk, der gør Miracle til et sted, hvor de virkeligt seriøse nørder søger hen. Man mærker hurtigt, at Miracle er en anderledes virksomhed - i hvert fald anderledes end de fleste andre IT-virksomheder. Det er da heller ikke gratis at være den nye dreng i klassen, hvis man samtidig ser anderledes ud:

Lasse: Der er to store helte i Miracle: Simon Spies og John Wayne. Spies hænger sammen med den måde vi vælger at markedsføre Miracle på, ved personligt at træde i karaktér. Og John Wayne er jo den enlige cowboy der rider derudaf og kæmper for alt godt her i verden og rider hjem igen.

Mogens: Og han betaler også prisen, John Wayne, for at sige sandheden og gøre det rigtige. Vi har eddermanemig også betalt prisen engang imellem. Men vi har aldrig solgt ud.

Lasse: Nej aldrig! det er lykkedes os at komme igennem med en kultur, fordi vi har baseret den på ting som vi selv synes er rigtige, og så behøver vi jo ikke at bilde folk noget ind. Vi prøver at påvirke virksomheden med den kultur vi selv synes er rigtig. Men derfor er det så også 100% nødvendigt at man står fast i en sag, og ikke lader sig friste af mammon, for så falder det hele jo til gulvet. Hvis vi siger vi står bag en medarbejder i tykt og tyndt, fordi vi forlanger de står bag firmaet i tykt og tyndt, og der så kommer en medarbejder og siger; Jeg har det rigtigt skidt så nu går jeg det næste halve år og kan ingenting. Så kan det jo ikke nytte noget at vi siger ; Ud med dig! Det skal gælde begge veje og er oprigtigt talt og ment, fordi vi kan lide hinanden som mennesker.
Mogens giver mig tre eksempler på, hvor Miracle har stået bag medarbejderne i modgangstider, hvor en anden virksomhed sikkert ville have givet dem sparket, eller i hvert fald sat dem på plads. To af historierne handler om medarbejdere med personlige problemer, men den tredje er lidt mere spektakulær:

Mogens: En jysk medarbejder havde brugt en hel weekend på at redde en back up for en kunde. Hvorefter kunden og back-up leverandøren kom op at skændes om, hvem der skulle betale for hans arbejde. De forlangte mere og mere detaljeret og fjollet dokumentation for, hvad han havde brugt alle de timer på, for at redde dem på en søndag, hvor han skulle have været til barnedåb.
Han ringer så til mig og siger: " Nu er jeg ved at blive ked af det Mogens, for det bliver mere og mere papirarbejde jeg skal lave". Og så ringede jeg og fyrede kunden. Jeg sagde til dem: " I får aldrig mere nogen regninger fra os. Og heller ikke denne her regning. Det problem er løst nu".
Ingen hemmeligheder for kunderne

Et motto i Miracle er, at selvom man er ekspert har man brug for hjælp indimellem, og dermed er vejen gødet for, at medarbejderne samarbejder og udvikler deres viden i fællesskab, fremfor at de bekriger hinanden indbyrdes, for at gavne deres egen karriere.
I Miracle er der da heller ingen titler, og konsulenterne er dermed ligestillede. Kulturen i Miracle er gennemsyret af ekstrem åbenhed. Der er ikke noget der er hemmeligt i Miracle, og konsulenterne deler gladeligt deres viden med både hinanden, kunder og konkurrenter.

Lasse: Det er mit indtryk, at der er mange IT virksomheder der gør meget ud af at dele op, hvornår noget er internt, og hvornår der er kunder med. Når der så er kunder med, er det ligesom altid lidt farligt, så skal det altid være en kontrolleret og styret proces. det har vi altid hoppet op og faldet ned på. Vi har altid blandet det så meget vi overhovedet kunne komme til. Nogle gange har vi haft kunder med til vores julefrokost, hvilket en del medarbejdere har klaget over, for det synes de var utidig indblanding. Det kan da også godt være vi skal lade være med det, men som princip har vi aldrig haft de barrierer. Der er ikke noget der er hemmeligt på den måde, at kunderne ikke kan få del i det.

Mogens: Vi har ikke skåret skarpt mellem den private sfære og business sfæren på den måde.

Lasse: Det er jo heller ikke vores software, så vi er jo ikke bange for at stille os op og fortælle, når der er dele af Oracles software der er noget værre skrammel. Og det sker fra tid til anden, ligesom for alle andre softwareleverandører. Det har vi da delt med kunderne. Når der har været et eller andet vi har synes var noget værre skrammel, og som aldrig kommer til at virke, så har vi da fortalt gud og hvermand om det. Vi har aldrig prøvet at holde kortene ind til kroppen. Vi har jo efterhånden en position i markedet, så vi kan tillade os mere end andre måske kan. For vi har været igennem de der kriser. Vi har fået de tæsk vi skal have. Kunden forventer egentlig også at vi er rådgivere og at vi siger sandheden. Så vi siger oprigtigt talt hvad vi mener, uden at tænke på om det betyder noget for vores salg til den kunde efterfølgende.

Foholdet til kunderne styrkes yderligere ved, at Miracle afholder en række arrangementer og konferencer i løbet af året. Ikke mindst konferencerne i Lalandia - et koncept Mogens har taget med og videreudviklet fra sin tid i Oracle. Lalandia konferencerne henvender sig både til kunder ogansatte i Miracle og har dels Oracle databaser og dels Microsoft SQL Server som omdrejningspunkt. Det specielle ved disse arrangementer er at det typisk er de helt store databasehelte fra Oracle og Microsoft der kommer og holder foredrag, og så at der er lagt en betydelig vægt på networking.

Lasse: Det er jo meget sjovt med networknig, det er jo blevet til noget videnskabsagtigt noget - noget man skal lære at gøre. Vi har jo bare gjort det intuitivt, fordi vi synes det var rigtigt og sjovt og fordi vi ikke kunne lade være.

Mogens: Jeg har altid bundet folk sammen indenfor Oracle miljøet. Jeg har altid været en "connector", hvis man skal lave en beskrivelse af det. Jeg har altid synes det var sjovt, hvis en kunde kunne hjælpe en anden kunde, hvilket normalt er fuldstændig uacceptabelt i en supportsituation. Jeg har sat folk sammen fordi jeg har tænkt at de da skulle møde hinanden. Sådan noget har jeg altid gjort. De mennesker der kunne noget sjovt - også internationalt i Oracle - begyndte jeg at invitere til Danmark fra midten af halvfemserne og frem, og de var der jo stadigvæk da vi startede Miracle.

Lasse: Det har jo også altid været Mogens der har taget sig af vores gæster, fra ind- og udland. Og ikke bare vores gæster, men også Oracles gæster når de kom til landet. Det har altid irriteret Mogens ad helvede til, at når der kommer folk fra udlandet, bliver de bare overladt til sig selv og skal sidde på et dumt hotelværelse og glo. Der har Mogens altid sørget for, at de er blevet hentet og beværtet og underholdt og taget sig af dem som om det var personlige venner. Så et eller andet sted har det jo også gennemsyret virksomheden, sådan så kunderne også er blevet vores venner.
Den uformelle omgangsform betyder at Miracle idag har et helt unikt netvæk - ikke mindst internationalt - som Miracles kunder dermed også kommer tættere på, blandt andet gennem konferencerne i Lalandia.
Med andre ord; Miracles netværk bliver også kundernes netværk.

Tilbage i solen på gårdspladsen bliver mindestrømmen afbrudt af Svend, der driver den lokale kro. Han kommer forbi for at hente Øl fra Miracles mikrobryggeri. Han sælger det nede på den lokale kro. Jeg kan ikke undgå at bemærke, at Svend også bliver betragtet og behandlet som en del af Miracles netværk. Han komplimenterer en artikel Mogens har skrevet i Ølentusiasternes medlemsblad. Da han har fået sit øl og er gået, minder Lasse lige Mogens om, at de skal huske at tage Svend med ud og sejle en dag, for det vil Svend blive glad for.

Det er næsten for godt til at være sandt. Jeg forsøger at grave ned i de to herrers fremtidsplaner. Kan det overhovedet lade sig gøre at stå på så god fod med alt og alle, sige sin ærlige mening, have de bedste medarbejdere, vokse og udvide forretningen og stadig holde de fine værdier intakt og efterleve dem? Hvordan kan det for eksempel lade sig gøre at fastholde et godt forhold til Oracle, når mange af deres medarbejdere har valgt at forlade dem til fordel for Miracle - som ovenikøbet siger at nogle af Oracles produkter er noget skrammel?

Lasse: Vi er nu så store, at Oracle ikke kan komme uden om os. Vi er den partner der sælger flest licenser overhovedet i Danmark og alle store betydelige Oracle kunder er også kunder hos os.
Mogens: Jeg tror vi er nogle af dem, som stadig gør det lidt sjovt at være i Oracle-området inden for IT. De rigtigt dygtige ved at de kan søge her hen. Vi skaber lidt nyt liv engang imellem, med fx at lave det første nye i ti år indenfor E-Business Suiten.
Vi har en masse gode venner - også internt i Oracle i deres hovedkvarter som vi kan invitere over og holde foredrag, og som vi heltåbent deler med Oracle fordi det er sjovt. Det er en kæmpe fordel for alle, at der kommer en verdensmester fra hovedkvarteret.
Og så betaler vi måske deres omkostninger, hvis interne regler i Oracle gør det vanskeligt. Vores folk får mødt nogle verdensmestre en gang til, og kommer på fornavn med dem. Kunderne får noget god information. Oracle får noget markedsføring. Det kører!

Lasse: Jeg tror det er rigtigt hvad Mogens siger, vi er lidt olie, der får Oracle maskinen til at køre lidt nemmere. På alle de områder hvor Oracle ikke kan, på grund af åndsvage interne Amerikanske storvirksomhedsregler så kan lille Miracle træde til.
Hvis det skal være en flybillet til 5000 kroner der skal være afgørende for om noget kan lade sig gøre eller ikke lade sig gøre, jamen så betaler vi det da. Det kommer altid tilbage. Og det er noget man skal lære når man skal drive privat virksomhed, det starter altid med at man giver penge ud.
Det hedder "bolagisering" på svensk

Ingen tvivl om at Miracle er inde i en rivende udvikling. Idag har virksomheden omkring 65 ansatte i Danmark, samt afdelinger i Island, Finland og Holland.
Udviklingen skyldes ikke mindst at Miracle har startet nye selskaber op. I stedet for at satse på et samlet Miracle A/S har Mogens og Lasse valgt at "bolagisere". Det betyder at nye virksomheder skyder op som satelitter til Miracle A/S;
Miracle Projects og Miracle Business er det blevet til indtil videre. Det betyder at Miracle ikke længere kun kan tilbyde at agere første hjælp, når kundernes IT driller. Med de to nye skud på Miracle-stammen, kan firmaet faktisk tilbyde kunderne traditionel projektudvikling og håndtering af tekniske og forretningsmæssige ting omkring Oracles E-Business Suite og Siebel.

I den umiddelbare fremtid vil Miracle satse på et nyt koncept; "Smartsourcing". Et ord som Mogens selv har fundet på, i første omgang som en kommentar til hele outsourcing manien:

Mogens: Vi har jo skrevet om det i to-tre år. jeg kom på ordet og siden har vi forgæves ledt efter indhold - jeg synes bare det var et fedt ord.

Lasse: Hvis man skal gøre det meget kort og ikke teknisk, så handler det om, at mange virksomheder outsourcer deres IT - typisk til store virksomheder som er meget firkantede at lave aftaler med. Det er ofte meget lange kontrakter på 5 -10 år, hvor man er bundet til det ene og det andet. Vores idé er at lave smartsourcing, altså outsourcing på den begavede måde, hvor man har mulighed for - næsten by the hour - at skrue op og ned for den service man har brug for.

Mogens: Virksomheder der har outsourcet, og gerne vil insource idag, kan vi så tilbyde at hjælpe. Vores yderste mål vil være, at de ikke har brug for os mere. At de kun har brug for en supportaftale så de kan ringe hvis der sker noget.
Men vores mål er at de skal kunne klare sig selv - hånden på eget jern, som vi siger med et glimt i øjet. Hvis de ikke selv vil have deres jern stående i et serverrum, så foreslår vi at de placerer det et neutralt sted - et housing center, hvor der er strøm og internet, men hvor de også selv har en nøgle, så de kan gå hen og hente deres ting. Så de stadig selv har retten til deres egne data og systemer.
Tit står man med den der konflikt i virksomhederne med, at det kan være vanskeligt at skaffe en bestemt IT mand eller dame,eller der er bøvl med IT folkene - de brokker sig over et eller andet - så bliver det hele bare for besværligt.
Så kan man ligeså godt outsource til IBM - her tag det hele! Man sælger som regel også sine medarbejdere med, det er det jeg kalder sjakren med sjæle.

Lasse: Så dræner man virksomheden for al viden om IT og så er man først på den.

Mogens: Man kunne ligeså godt spørge: " Hvorfor i alverden har I ikke outsourcet ledelsen. Der må da simpelthen være nogen der har tænkt mere over det og har flere ledere end I har". Men man kunne forestille sig at den ledelse man så fik, ville være temmelig standardiseret og ikke nødvendigvis ville passe på denne her virksomhed. Men på den anden side er man sluppet for bøvlet med direktørerne. Ligeså snart IT har noget som helst at gøre med viden, konkurrence, noget der betyder noget for virksomheden ovehovedet, så er det at outsource det samme som at give viden væk til andre og håbe på at de kan sætte sig ligeså meget ind i det som én selv - og det kan de IKKE!

Lasse: Smartsourcing er så ideen om at tage det bedste fra det at have sin egen afdeling , kombineret med det at man jo ikke kan have eksperter på alle områder, når man er en lille produktionsvirksomhed.

Vi er blevet røde i kinderne af den bagende sol, så det er tid til at pakke sammen og køre tilbage til Sjælland.
På turen hjem kører den eneste rigtige titel til denne historie rundt i hovedet på mig: Miracle - fordi vi kan og fordi vi ikke kan lade være.

www.miracleas.dk

Matrialer Råvarer
vibrygger Miracle øl